Virtual reality-by hjælper sårbare og letter kommunalt budget
RØDOVRE: Over de seneste par år har Rødovre Kommune udviklet og afprøvet en testversion af en virtuel verden kaldet VR City Platform, der har vist, at børn med eksempelvis adhd eller angst har haft stor gavn af at bruge den virtuelle by som kravlegård. Nu skal Rødovre i et samarbejde med teknologivirksomheden Bosch og it-firmaet Microsoft færdigudvikle den virtuelle by, så den kan bruges i et større omfang som støtte til sårbare borgere - børn såvel som voksne, oplyser kommunen.
I første omgang kan man støde på butikker, udendørsarealer og aktiviteter i VR-byen. Senere er det planen, at brugerne kan gøre brug af tilbud som fx angsttræning, samarbejdsøvelser og jobtræning. I sidste ende skal det resultere i, at borgerne kan lægge VR-brillerne fra sig og træde ud i den virkelige verden.
- Vi kan se, at vi kan hjælpe mennesker i mange forskellige situationer, lige fra social angst til svære diagnoser, og fællesnævneren er, at de nærmest helt bogstaveligt får åbnet døren til en tilværelse, hvor de i højere grad kan deltage på lige fod med alle andre, siger Sune Sloth, som er chefkonsulent for velfærdsteknologi.
- Når de får VR-brillerne på og får mulighed for at øve sig i trygge rammer, baner de også vejen for, at de kan få en mere meningsfuld tilværelse, hvor de i mindre grad er afhængige af andres hjælp, siger han.
VR-teknologi koster - men sparer på den lange bane
Det kommer ikke kun til at gavne de sårbare - det kommer også til at gøre en væsentlig forskel i kommunens budget. Gennem samarbejdet med parterne får kommunen stillet VR-teknologier billigt til rådighed, hvilket i første omgang er en udgift, men i den anden ende er der en økonomisk gulerod.
- Det er naturligvis ikke gratis at gennemføre forløbene med VR-universet, men perspektivet er, at deltagerne bliver mere eller helt selvhjulpne, at de måske endda får en uddannelse eller et arbejde. Det frigør store ressourcer, hvis vi kan nå i mål med det. Det betyder meget i kommunal økonomi, som allerede før corona og krig i Ukraine var hårdt trængt, og hvor vi samtidig oplever et stigende pres fra borgere med særlige behov, siger borgmester Britt Jensen (S).
Incitamentet for Bosch og Microsofts deltagen er, at de på længere sigt kan indgå samarbejde med andre parter - nationalt og internationalt - der kan se fidusen i projektet ud fra de gode resultater i Rødovre. De ser store muligheder forude:
- Vi vil i første omgang henvende os til kommuner i resten af Danmark og i Sverige, men behovet for hjælp til netop de udfordringer, som VR-tilgangen kan gøre noget ved, findes i hele verden. Det er også derfor, vi er gået ind i samarbejdet med Rødovre Kommune. Vi ser gerne, at vores løsninger kommer mennesker til gavn i hele verden, siger Heidi Mills, som er Director of Strategy and Business Development og Global Strategic Head for VR City Platform hos Bosch.
Projektets formål
- Projektet VR City Platform er et samarbejde mellem Bosch og Rødovre Kommune, hvor kernen er at udvikle virtuelle universer, som svarer til den virkelighed, som findes lige uden for døren, og som de fleste mennesker færdes i til hverdag. Formålet er, at en række målgrupper, som af forskellige årsager har svært ved at begå sig i forskellige sammenhænge, kan træne sig op til at overvinde de barrierer, som står i vejen.
- For eksempel kan en deltager sammen med en pædagog gennemføre almindelige dagligdags ærinder. Undervejs er der en dobbelt tryghed i, at pædagogen er med i det virtuelle rum, og at man til enhver tid kan tage VR-brillerne af og være tilbage i trygge rammer.
- Projektet henvender sig i princippet til alle, som kan have vanskeligheder med at begå sig, indlæringsvanskeligheder, psykisk sårbare m.m.
Kilde: Rødovre Kommune
hss
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.