Svampe kan bane vejen for mere klimavenlig asfalt
Asfalt er sort, når det lægges på vejene, men det har også et stor klimaaftryk. Men det klimaaftryk vil ny type asfalt med svampe som ingrediens forsøge at nedbringe.
På en parkeringsplads ved Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland er den nye teknologi blevet afprøvet i praksis. Forsøgene ved Femern-byggeriet er blandt de første eksperimenter, virksomheden har planlagt for at teste holdbarheden af den nye type asfalt. Det oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Kigger man rigtig godt efter på parkeringspladsen, kan man se de kilometer lange svamperødder, kaldet mycelium, der forgrener sig rundt om de mange småsten, som udgør hovedparten af asfalten.
Svampeasfalten er udviklet af virksomheden Visibuilt, som har fundet en erstatning til det CO2-tunge bindemiddel kaldet bitumen, der i dag er en uundværlig del af asfaltproduktionen. I stedet for at benytte bitumen, der er et produkt af olie, har virksomheden udviklet et alternativ, der anvender svampe, og som fungerer som et fossilfrit bindemiddel.
Bindemidlet, kaldet visiBIT, fungerer ved at udnytte mycelium – det underjordiske rodlignende netværk af svampe – til at binde stenene i asfalten sammen. Foruden at være et naturligt bindemiddel bestående af 100 pct. biobasserede ingredienser, er det også muligt at producere asfalten uden den intensive opvarmning. Og det er især i denne del af processen, man kan reducere klimaaftrykket.
- Vores løsning er verdens første fermenterede bindemiddel til asfaltindustrien og det er helt unikt, da vi ved at undgå opvarmning, sænker energiforbruget under produktionen drastisk. Forsøget er gået over al forventning, og vi har nu vist, at vi kan konstruere en asfaltbelægning fremstillet med visiBIT ved brug af industriens egne maskiner, siger Line Kloster Pedersen, CEO i Visibuilt.
Store infrastrukturprojekter skal fremme nye løsninger
Forsøget er blevet til i samarbejde mellem Visibuilt, Sund & Bælt, Femern Link Contractors (FLC), NCC og en række forsknings- og uddannelsesinstitutioner. Hos Sund & Bælt, der er bygherrer på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, er man spændte på forsøget.
- Som bygherre for nogle af landets største infrastrukturprojekter har vi en ambition om at fremme udviklingen af løsninger, der kan gøre branchen grønnere. Derfor er vi glade for, at vi i samarbejde med vores entreprenører og ambitiøse virksomheder kan bidrage til denne udvikling, siger Christian Henriksen, miljø- og myndighedschef i Sund & Bælt.
Visibuilt forventer at kunne anvende visiBIT til cykelstier i 2026.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.