Solgt, solgt, købt. Staten foretager et kursskifte og tilbagekøber knap 60 procent af aktierne i Københavns Lufthavne efter årtiers frasalg.
Går alt vel, kommer den danske stat fremover til at eje cirka 98 procent af aktierne i Københavns Lufthavne. Det skriver Finansministeriet i en pressemeddelelse.
Københavns Lufthavne driver primært Roskilde Lufthavn samt lufthavnen i Kastrup, som er central for den danske infrastruktur og bidrager væsentligt til Danmarks og hele Nordens internationale tilgængelighed.
Den samlede købspris for ATP's aktier forventes at være cirka 32 milliarder kroner. Det oplyser finansminister Nicolai Wammen (S) ved et kort pressemøde mandag i Finansministeriet.
- Vi ønsker at lave et langsigtet ejerskab, hvor vi kan lave en rigtig god udvikling i lufthavnen. Det er vigtigt at sige, at der vil være armslængdeprincip. Vi kommer ikke til at sidde herinde fra Christiansborg og detailstyre driften, siger finansministeren og kalder det en "strategisk investering".
Aftalen er betinget af en endelig godkendelse af konkurrencemyndighederne.
Hovedaktionær
Det er regeringen, SF, De Konservative og De Radikale, der står bag aftalen, som efter flere årtiers frasalg betyder, at staten nu bliver hovedaktionær igen for første gang i 24 år.
Finansministeriet har indgået en betinget købsaftale med pensionsselskabet ATP om køb af 59,4 procent af aktierne. Staten ejer i forvejen 39,2 procent af aktierne i selskabet, som har over 17.000 ansatte.
Det er dog ikke planen, at staten i fremtiden skal eje næsten hele selskabet. Det fremgår af pressemeddelelsen, at staten "skal arbejde for over tid" at nedbringe statens ejerandel til 50,1 procent.
Det kan ske gennem et eller flere frasalg. Det er en del af den politiske aftale, hvor De Konservative dog står uden for denne del. Partiet mener ikke, at staten nødvendigvis skal have aktiemajoriteten i selskabet.
Kritisk infrastruktur
SF kalder dog selskabet for "kritisk infrastruktur", hvilket skal ses i lyst af den øgede trussel fra udenlandske aktører og en øget krisebevidsthed i samfundet generelt.
Selskabets værdi er steget til knap 38 milliarder kroner mandag eftermiddag, og aktierne er steget 31 procent efter udmeldingen.
Det er Danmarks største pengetank, ATP, som sælger til staten efter at have købt sig ind i 2017. ATP er alle danskeres fælles pensionsforvalter og er blevet kritiseret for, at investeringen ikke har båret frugt, da pengene kunne være blevet investeret bedre.
Staten har også reddet SAS ved i 2023 at øge sin ejerandel i luftfartsselskabet, som er en af de primære aktører i Kastrup.
Erhvervsorganisationen Dansk Industri mener, at staten sender et "vigtigt signal" ved at tage "medansvar for en så vital del af vores fælles infrastruktur" ved at tilbagekøbe aktier.
- Beslutninger truffet i denne sektor har omfattende konsekvenser for hele landet, og derfor er stabilitet og fremsyn afgørende for, at vi bliver ved med at have et internationalt knudepunkt her i Danmark, siger topchef Lars Sandahl Sørensen i en skriftlig kommentar.
I 2023 havde Københavns Lufthavne en omsætning på 4,1 milliard kroner og et resultat før skat på 398 millioner kroner.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.