dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Minister spænder ben for ny københavnerbydel
Jernbanebyen er det sidste store uudviklede område i det centrale København, men Banedanmark frygter, at lokalplanen vil fordyre jernbaneaktiviteterne på området.
Foto: Cobe

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Jernbanebyen vil "komplicere og fordyre" arbejdet på jernbanen, mener Banedanmark og minister.

Ambitionerne er høje for en ny bydel kaldet Jernbanebyen på Vesterbro i København. Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) har sagt, at det skal være "byens grønneste og mest bæredygtige bydel".

Men kort før målstregen tegner det nu til, at projektet kan blive sat på hold. Det skriver Byrummonitor.

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark indsigelse mod projektet, der "ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg af national interesse".

Sådan formulerer Banedanmark det i et høringssvar til Jernbanebyens lokalplansforslag, som transportministeren ifølge et brev har nikket ja til.

Banedanmark henviser til, at lokalplansforslaget ikke kan vedtages, hvis en minister modsætter sig forslaget.

Modstrid med nationale interesser

"Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser," skriver Banedanmark på vegne af ministeren.

Hvis lokalplanen bliver vedtaget, vil det "komplicere og fordyre jernbaneaktiviteterne på området," lyder det i indsigelsen.

Banedanmark skriver, at indsigelsen "har til formål at udskyde vedtagelsen", indtil man gennem en "konstruktiv dialog når til enighed om de nødvendige ændringer".

Det skyldes, at lokalplanen stiller krav om støjforhold, som ifølge Banedanmark vil få "driftsmæssige konsekvenser og omkostninger" for arbejdet på jernbaneanlæggene.

Det drejer sig blandt andet om driftsbygninger, der bliver udpeget som bevaringsværdige.

Dialog i gang

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen med Byrummonitor, men oplyser i en skriftlig kommentar, at kommunen er "i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter."

Transportminister Thomas Danielsen har også ifølge et brev til Banedanmark bedt styrelsen "gå i dialog med Københavns Kommune med udgangspunkt i at finde en løsning, hvor der opnås enighed parterne imellem."

Transportministeriet er ikke vendt tilbage til Byrummonitor før deadline.

Planen er, at Jernbanebyen, der strækker sig over 550.000 kvadratmeter, skal være hjem for cirka 9.000 beboere og 4.000 arbejdspladser.

På sin hjemmeside kalder byudviklingsinvestoren Nrep, der som en del af Baneby Konsortiet ejer området sammen med Industriens Pension og Novo Holdings, Jernbanebyen for "den sidste store brik i byudviklingen i det sydlige og centrale København".

Et enstemmigt teknik- og miljøudvalg bakker op om planerne for Jernbanebyen. Planen er, at det første spadestik skal tages i 2025.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.