Kommuner får lov at sænke fartgrænser uden at spørge politiet
Politiets behandling af sager om vejes udnyttelse og indretning skal bortfalde.
Sådan lyder et af regeringens mange forslag til, hvordan staten skal spare godt 1.000 årsværk på administration næste år.
I stedet vil vejmyndigheden få enekompetence, står der i regeringens sparekatalog. Vejmyndigheden er typisk kommunen - bortset fra statsveje, hvor det er Vejdirektoratet. Dermed lægger regeringen altså op til at give kommunerne den fulde ret til at bestemme fx fartgrænser, etablering af fodgængerfelter og parkeringsregler.
Begejstring i Randers
Forslaget, som er en del af finanslovsforhandlingerne, vækker begejstring i Randers, hvor miljø- og teknikudvalget har erfaring med, at det sjældent lykkes at overbevise politiet om at sænke hastigheden eller lave fodgængerfelter, skriver Randers Amtsavis.
Især udvalgsmedlem Jens Peter Hansen (løsgænger), som er landsformand for Cyklistforbundet, glæder sig. Han mener, at der er tale om en prioritering mellem bilister og bløde trafikanter, og at det bør være en politisk afgørelse.
- På den måde kan borgerne altid vælge nogle andre, hvis de er utilfredse med prioriteringerne. Det kan de ikke, når beslutningen er op til politiet, siger han.
Kun Danmark og Irland
En helt ny undersøgelse fra Vejdirektoratet om lokale hastighedsgrænser i 11 europæiske lande fortæller, at det kun er i Irland og Danmark, at politiet har afgørende indflydelse på de lokale fartgrænser.
I Norge, Finland, Tyskland, Schweiz og Østrig har administrativt personale, fx trafikplanlæggere i kommunerne, den afgørende indflydelse, mens politikerne har det afgørende ord i Sverige, Storbritannien, Holland, Belgien og Østrig.
Undersøgelsen viser også, at en række af landene har indført lavere lokale hastighedsgrænser end den generelle. Fx har Wales sidste år sat den generelle grænse i byer ned til 30 km/t, og i Østrig er der en trend med 30 km/t på boligveje i byområder og zoner med 20 eller 30 km/t i centrale byområder.
I Danmark deltager 16 kommuner i en forsøgsordning om lokale hastighedsgrænser, hvor de planlægger at indføre lavere grænser i afgrænsede byområder de kommende år.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.