dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Indeklima-ambassadører kan forbedre læring og trivsel i skolerne
Nytænkning af indretning og indeklima i skolerne kan øge trivsel og læring blandt eleverne.
Foto: Læringsrum og indeklima/Aarhus Kommune

Ny rapport:
Indeklima-ambassadører kan forbedre læring og trivsel i skolerne

Indeklimaet i skoler og fritidstilbud kan gøres til en pædagogisk ressource, viser et nyt forskningsprojekt, men det kræver opbakning fra ledelsen.

AARHUS: Punktbelysning i læringszoner, akustikdæmpende gardiner, rum-i-rummet med båse. Det er nogle af de redskaber, der tages i brug på aarhusianske folkeskoler for at forbedre indeklimaet.

God luftkvalitet, naturligt lys og god akustik er vigtige forudsætninger for børn og unges trivsel og læring, er veldokumenteret fra et teknisk perspektiv. Et nyt forskningsprojekt kaldet ‘Læringsrum og indeklima’ sætter fokus på, hvordan indeklima påvirker det pædagogiske arbejde og kan understøtte læring.

Initiativet, som er udført i Aarhus Kommune, handler bl.a. om at efteruddanne lærere, skoleledere, pædagogiske ledere, klubpædagoger, embedsfolk i forvaltningen til såkaldte pædagogiske indeklima-ambassadører.

Casestudier fra skoler og fritidstilbud i kommunen viser, at det kan gøre en betydelig forskel for læringsmiljøerne, hvis man forbedrer indeklimaet.

Rum er ikke neutrale, og indeklima er ikke en passiv baggrundsfaktor, for begge kan være en del af den pædagogiske værktøjskasse og blive en ressource.

- Det er svært for børn at koncentrere sig i undervisningen, hvis klasseværelset er præget af dårlig akustik, skarpt sollys eller træk fra vinduerne på kolde vinterdage. De pædagogiske indeklima-ambassadører kan bidrage til at skabe et godt samspil mellem rum, pædagogik og indeklima, siger Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune.

Opbakning er afgørende

I alt har 33 medarbejdere i kommunen været på uddannelse i at blive indeklima-ambassadører, men der er nogle udfordringer for at få deres nye redskaber i brug ude i klasselokalerne.

I rapporten fremgår det, at mange kursister har nævnt, at manglende tid, økonomi og opbakning fra ledelsen gør det svært for dem at inkorporere viden fra uddannelsen i praksis.

"Flere kursister følte, at de stod relativt alene med deres nye viden og i arbejdet med praksisprojekterne – og en af kursisterne havde endda en oplevelse af at skulle være taknemmelig og få ting ‘på goodwill’ fremfor at hendes viden og projekt er til gavn for skolen," står der i rapporten.

Desuden var kursisternes praksisprojekter ofte mere succesfulde i de tilfælde, hvor ledelsen enten var del af uddannelsen eller fungerede som et stærkt støttende bagland.

Uddannelsen har udstyret deltagerne med værktøjer til at samtænke pædagogik og det fysiske læringsrum samt at arbejde aktivt med indeklimafaktorer som lys, luft og lyd. Fx har de lært, at det kan hjælpe at lufte ud ofte og lade sollys komme ind gennem vinduerne.

Uddannelsen til pædagogisk indeklima-ambassadør er blevet til i et samarbejde mellem Aarhus Kommune, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Aarhus Universitet og Det Kgl. Akademi – Arkitektur, Design, Konservering.

Uddannelsen bliver i dag udbudt hos Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og gennemføres i øjeblikket på alle skoler i Norddjurs Kommune.

Læs hele rapporten her.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.