dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Ikke bæredygtigt med traditionel rutekørsel i små byer
Transportminister Thomas Danielsen (V) modtog tirsdag den første rapport fra et ekspertudvalg om kollektiv mobilitet. (Arkivfoto)
Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Ekspertudvalg:
Ikke bæredygtigt med traditionel rutekørsel i små byer

Mere lempelige rammer for privat betalt kørsel på landet kan være løsning på mobilitetsproblem ifølge udvalg.
4. JUN 2024 13.30

Det er hverken økonomisk eller klimamæssigt bæredygtigt at løse transportbehov i tyndere befolkede områder i Danmark alene med de traditionelle rutebundne løsninger som eksempelvis rutebusser.

Det konkluderer Helga Theil Thomsen, der er formand for regeringens ekspertudvalg om kollektiv mobilitet, i første delrapport fra udvalget.

- Der er behov for også at bringe andre transportløsninger i spil i særligt landdistrikterne og i de mindre byer. Det kan både være løsninger, der er mere fleksible, og brugerdrevne løsninger, siger Helga Theil Thomsen, der er tidligere trafik- og plandirektør i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Den første delrapport fra udvalget anbefaler ikke direkte nye løsninger. Det vil først ske i senere rapporter.

Men delrapporten tirsdag indeholder et idékatalog. Her lyder det blandt andet, at en løsning kunne være mere lempelige rammer for privat betalt kørsel på landet.

Åben for alle fragtmuligheder

Ekspertudvalget for kollektiv mobilitet blev nedsat i maj 2023 af transportminister Thomas Danielsen (V). Han har tirsdag modtaget den første rapport på et pressemøde på Lemvig Station.

- Flere steder i landet kan vi ikke være den kollektive transport bekendt, som den er i dag. Det hjælper ikke at male vinduer på et hus, der slår revner, siger Thomas Danielsen på pressemødet.

Tidligere har transportministeren ikke villet afvise et comeback til kørselstjenesten Uber i Danmark.

I februar sagde han til Politiken, at personbiler skal fylde mere i dele af den kollektive transport, som ellers er blevet løst af busser eller tog. Han erklærede sig åben over for at diskutere alle modeller, der kan fragte borgere uden egen bil rundt i landet.

På pressemødet bliver han spurgt ind til den sag.

- Vi skal se på de muligheder, der er for at sikre så meget og så god kollektiv mobilitet som overhovedet muligt, siger Thomas Danielsen.

Ifølge ekspertudvalget har cirka 180.000 borgere slet ikke adgang til et busstoppested eller en togstation inden for knap tre kilometer

- De har langt til de kollektive transportløsninger. Der er ikke noget mærkeligt i det. I landdistrikterne og de mindre byer spiller den kollektive transport en mindre rolle. Og det er især børn og unge, der fylder i den, siger Helga Theil Thomsen på pressemødet.

I fase to skal ekspertudvalget arbejde med prisfastsættelse og driftsøkonomi i den kollektive transport, inden fase tre vil indeholde udvalgets anbefalinger. De to sidste rapporter vil komme inden årets udgang.

/ritzau/mar

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.