dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Hvidovre retter op på mangelfuld ledelse på affaldsområdet
Overfyldte skraldespande kunne ses i Hvidovre under renovationsarbejdernes strejke i marts. Efter klager over arbejdsmiljøet er advokatrapport nu afleveret til kommunen.
Foto: Thomas Rousing/Ritzau Scanpix

Hvidovre retter op på mangelfuld ledelse på affaldsområdet

Advokatfirma finder ikke grundlag for beskyldninger om ledelsens chikane af medarbejdere, men kommunen tager kritik af mangelfuld ledelse til efterretning.

HVIDOVRE: Den tidligere ledelse i Affald og Ressource i Hvidovre Kommune har været mangelfuld, bl.a. fordi der har manglet klare retningslinjer for arbejdet, hvilket har dannet grobund for en konflikt mellem den nye konstituerede ledelse og en gruppe medarbejdere.

Det konkluderer advokatfirmaet Horten bl.a. i en rapport udarbejdet efter klage over arbejdsmiljøet fra 3F på vegne af medarbejdere i afdelingen, oplyser kommunen.

Advokaten har ikke fundet grundlag for medarbejdernes beskyldninger om, at den konstituerede ledelse forfølger, chikanerer, mobber, bagtaler eller udsætter medarbejdere for personlig hetz.

Enkelte af de øvrige rejste kritikpunkter har til gengæld været berettigede, ligesom det kritiseres, at tre klager indgivet til kommunens whistleblowerordning ikke er blevet screenet tilstrækkeligt hurtigt.

Der er brug for klare retningslinjer og nedskrevne regler, hvis der skal sikres et godt arbejdsmiljø i Hvidovre Kommunes affaldsafdeling, lyder anbefalingen fra Horten.

Konkret handlingsplan

Den anbefaling tager Hvidovre Kommune nu med i en konkret handlingsplan, som skal rette op på de udfordringer, der har været på affaldsområdet.

- Vi har som arbejdsgiver et ansvar for at sikre klare retningslinjer for arbejdet i Hvidovre Kommune, og det ansvar har vi ikke løftet godt nok for medarbejdere og ledere i Affald og Ressource. Det retter vi op på nu og følger rapportens anbefalinger, siger kommunaldirektør Jakob Thune.

Som tidligere omtalt førte klager over arbejdsforholdene til strejke blandt renovationsmedarbejderne, og via fagforeningen 3F blev der udarbejdet 21 klagepunkter over hændelser, der omhandlede arbejdsmiljø og ulovlige forhold.

Med gennemgang af en større mængde materiale og interviews med 24 medarbejdere og ledere fra afdelingen har Horten nu kunnet aflevere rapporten fra undersøgelsen.

Rapporten peger på, at der ikke har været klare skriftlige retningslinjer for arbejdspladsen og ledelsesmæssig opfølgning. Denne grobund for konflikt mellem den nye konstituerede ledelse og medarbejderne blev forstærket af enkeltpersoners individuelle interesser og modsætningsforhold til den konstituerede ledelse, lyder vurderingen. Generelt konkluderes det, at den konstituerede ledelse ikke har været hovedårsagen til konfliktens opståen.

Tager til efterretning

Der skal nu laves skriftlige retningslinjer på mindst seks områder inden for arbejdet i Affald og Ressourcer. Bl.a. tilrettelæggelse af arbejdstid og pauser samt procedurer for kommunikationsvejen mellem ledelse og medarbejdere. Borgmester Anders Wolf Andresen (SF) tager rapportens konklusioner og administrationens handlingsplan til efterretning:

- Det vigtige er, at der nu med baggrund i undersøgelsen er en klar handlingsplan for at sikre arbejdsmiljøet og tilliden i afdelingen samt sikre stabil drift af affaldsindsamlingen for borgere og virksomheder i kommunen.

- Jeg er meget optaget af, at alle vores medarbejdere har et godt arbejdsmiljø, så en ekstern undersøgelse var det rigtige skridt at tage. Det var nogle alvorlige anklager, der blev fremsat, så jeg er glad for, at vi har fået dem undersøgt grundigt. Alvorlige beslutninger skal tages på veloplyste grundlag, og det har administrationen fået med advokatens afdækning af klagen, siger Anders Wolf Andresen.

Ny midlertidig ledelse

Med en splittet medarbejdergruppe har afdelingen været præget af en hård tone, og kommunen har allerede tilknyttet en ekstern arbejdsmiljørådgiver til at bedre forholdene.

- Nu har vi resultatet og kan målrettet arbejde med de forhold, der udfordrer arbejdsmiljøet, herunder også medarbejdernes ageren over for hinanden. Nu skal vi have arbejdspladsen tilbage på rette spor og genoprette tilliden mellem medarbejdere og ledelse, siger kommunaldirektør Jakob Thune.

Den nye Vej og Parkchef Thomas Dyhr overtager midlertidigt ledelsen af afdelingen, mens den tidligere konstituerede driftsleder fortsætter som assistent, og stillingen som driftsleder slås op.

Den fulde rapport indeholder personoplysninger, men Horten har lavet en kort redegørelse over det overordnede indhold, der kan læses her.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.