Den kollektive trafik er under pres, siger Morten Brønnum Andersen, seniorkonsulent ved Trafikselskaberne i Danmark, forud for at transportminister Benny Engelbrecht (S) skal mødes med forskere og repræsentanter fra trafikselskaberne for at diskutere den kollektive trafiks udbredelse.
- Vi står lidt i et vadested. Der er nogle store investeringer i metro og letbaner, men samtidig ser man, at den kollektive trafik er presset af særligt konkurrencen fra personbilerne.
Problemet er blandt andet, at der siden 2008 er kommet en halv million flere personbiler på vejene.
- Noget af det, vi hører, er, at når man kommer til parkeringspladser på gymnasierne, så er de fulde. De unge dropper deres ungdomskort og køber en af de her mikrobiler i stedet for, og det er noget af det, der presser økonomien hos trafikselskaberne.
Der er en række muligheder for at styrke den kollektive trafik overfor bilerne:
- Man kan jo vælge at komme med en stor stav og slå bilisterne i hovedet, som det eksempelvis er gjort i London, hvor man har en betalingsring. Men det er ikke rigtig politisk gangbart lige nu i Danmark.
I stedet ville det ifølge Morten Brønnum Andersen gøre en forskel, hvis man kunne øge fremkommeligheden i og omkring byerne. Eksempelvis ved at lave flere egne baner til busserne og give dem fortrin i lysreguleringer.
- Bedre busfremkommelighed gør det mere attraktivt for passagerne at vælge bussen. Samtidig nedsætter det trafikselskabernes driftsomkostninger, da bussen så ikke holder i kø bag bilerne.
Det er ikke nødvendigvis nok at blot kaste flere penge efter den kollektive trafik, men det kræver lige såvel en ændring af den politiske tankegang.
- Man kan selvfølgelig altid tilføre flere penge, og jeg har da også set, at der er partier, der vil gøre det 30 pct. billigere at tage kollektiv transport. Og som - inspireret af Luxembourg - vil have undersøgt, hvad det koster at gøre kollektiv trafik gratis i de fire største byer. Men faktisk er der også nogle ting, man kan gøre politisk, uden at det koster alverden. For eksempel kan staten tænke busfremkommelighed ind fra starten i statslige vejprojekter og dermed give kommuner og regioner en hjælpende hånd.
- Når man spørger dem, svarer de, at det vigtigste er rejsetid og sikkerhed for at nå frem til tiden. Prisen, virker det som om, fylder faktisk mere politisk end blandt passagererne.
Ritzau / esl
Analysefirmaet Wilke lavede i november sidste år en større tilfredshedsundersøgelse blandt brugerne af busser, tog, metro og letbane.
Blandt resultaterne var:
- 74 pct. anser kollektiv trafik som et godt og vigtigt alternativ til andre transportformer.
- 55 pct. føler sig godt behandlet som kunde i kollektiv trafik.
- 54 pct. er tilfredse med udbuddet af kollektiv trafik i deres lokalområde.
- 51 pct. oplever rejsetiden i kollektiv trafik som behagelig.
- 44 pct. har tillid til at komme frem til tiden med kollektiv trafik.
- 39 pct. oplever, at der er god sammenhæng i kollektiv trafik.
Kilder: Kollektiv Trafik Forum (KTF).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.