Aarhus gør det dyrere for krydstogtskibe at fravælge landstrøm
AARHUS: Aarhus Havn åbnede i sommer Danmarks første landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Fra januar skal en ny afgiftsmodel gøre det dyrere for krydstogtskibe, der ikke kobler sig til anlægget, oplyser havnen. Pengene fra afgiften skal øremærkes nye initiativer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed.
Aarhus Havn forventer, at knap 40 pct. af de krydstogtskibe, der er anløbet krydstogtkajen siden åbningen af landstrømsanlægget, har været tilkoblet anlægget, når sæsonen slutter. Den nye afgiftsmodel betyder, at der pålægges en ekstra afgift på 75 øre pr. bruttoton til de krydstogtskibe, der ikke kobler sig på landstrøm. Det betyder en ekstra afgift mellem 50.000 og 75.000 kr. pr. krydstogtskib.
CEO Thomas Haber Borch fortæller, at havnen er klar til at vinke farvel til krydstogtskibe, der fravælger Aarhus som følge af den nye afgiftsmodel: "Hvis der skulle være rederier, der fravælger Aarhus på grund af den nye afgiftsmodel, er det ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten".
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.