dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Aarhus Airport kommer på private hænder
En privat investor skyder millioner i den trængte Aarhus Airport. Tre kommuner vil forsat være en mindre del af ejerkredsen. (Arkivfoto).
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Aarhus Airport kommer på private hænder

Aarhus, Norddjurs og Syddjurs vil dog fortsat have et mindre medejerskab - forudsat politisk godkendelse i kommunerne.
22. NOV 2024 11.34

AARHUS: Aarhus Airport A/S’ bestyrelse har i dag offentliggjort, at lufthavnen har indgået en aftale med en international investor, der vil sikre den fremtidige drift og udvikling af lufthavnen. En aftale, der betyder, at lufthavnen i Tirstrup vil komme på private hænder - med et fortsat medejerskab af Aarhus, Norddjurs og Syddjurs kommuner. Det oplyser Aarhus Kommune.

- Det er en god nyhed, at Aarhus Airport har fundet en privat investor, der vil investere i lufthavnens fremtidige udvikling. Jeg er glad for, at der nu endelig ser ud til at være fundet en løsning for lufthavnen, siger borgmester Anders Winnerskjold (S).

- Det har været tydeligt for enhver, at lufthavnen har haft økonomiske problemer, ikke mindst efter covid-19-epidemien. Vi har reelt stået i en situation, hvor vi risikerede at skulle lukke lufthavnen og dermed også miste de investeringer, der er foretaget over årene, siger han.

Vil eje det meste

Aarhus Airport A/S forventer at offentliggøre navnet på den nye investor og den endelige aftale, når den politiske behandling er afsluttet og aftalen underskrevet. Inden da skal sagen behandles politisk i de tre ejerkommuner.  Magistraten i Aarhus Kommune behandler sagen tirsdag 26. november på en lukket dagsorden, og sagen skal godkendes i byrådet inden jul.

Lufthavnen oplyser til TV2 Østjylland, at investoren lægger i alt 120 mio. kr. over tre år og til sidst vil sidde på 51 pct. af aktierne i lufthavnen. Bestyrelsesformand Lars Dige Knudsen kalder aftalen for "en redning af lufthavnen"

- Det er et kæmpe skridt i den retning. Det er en stor tilfredsstillelse for mig, bestyrelsen, ledelsen og teamet rundt om investeringsaftalen, siger han.

Aarhus Airport har flere gange i de seneste år været grund til store ekstraregninger for kommunerne for at finansiere driften. Kun to gange siden år 2000 har lufthavnen givet overskud. Aarhus Kommune ejer i dag 90 procent af aktierne.

Kritik af Aarhus-lån

Aarhus byråd blev i øvrigt ikke orienteret, da tidligere borgmester Jacob Bundsgaard (S) og to forskellige stadsdirektører godkendte en rentehenstand til Aarhus Airport på et 200 mio. kr. stort lån. Det kan være brud på styrelsesloven, vurderer kommunal ekspert Roger Buch i Jyllands-Posten.

- Det her er en kæmpe historie og endnu en alvorlig ridse i lakken på Jacob Bundsgaard. Jeg har virkelig svært ved at se, at det, der er foregået, kan være lovligt, siger han. Ved årets udgang skylder lufthavnen 252 mio. kr. til Aarhus Kommune.

Kommunen har dog sammen med Kammeradvokatetn vurderet, at det ikke var nødvendigt at få byrådets tilladelse til henstand, da man ikke mente, at der var tale om en låneydelse. Man mener også, at beslutningen om henstand var en "markedsmæssig disposition," skriver økonomidirektør Eddie Dydensborg til avisen. Han pointerer desuden, at man kunne se dispositionen i kommunens regnskab.

cwa

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.