dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Regeringens grønne flyrute er stadig omgærdet af usikkerhed
Transportminister Thomas Danielsen erkender, at det er usikkert, hvornår en grøn indenrigsluftrute kan være klar. (Arkivfoto)
Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Regeringens grønne flyrute er stadig omgærdet af usikkerhed

Det er endnu ikke tilladt at flyve med 100 procent grønt brændstof, og det udfordrer regeringens grønne rute.

Regeringen har bebudet, at der næste år skal flyve én grøn luftfartsrute i Danmark. Men alligevel er det ”usikkert”, hvornår det vil være muligt.

Det vurderer Trafikstyrelsen i et høringssvar fra juli.

En af de væsentlige usikkerhedsfaktorer er, at det i dag ikke er tilladt at flyve på 100 procent grønt brændstof. Sikkerhedsreglementer tilskriver, at der maksimalt må blandes 50 procent grønt brændstof i en flytank.

Styrelsen har undersøgt, hvorvidt den internationale flyorganisation ASTM har et nyt reglement klar til regeringens deadline, og det står under et halvt år før årsskiftet ikke klart.

- Trafikstyrelsen kan på denne baggrund konkludere, at det er usikkert, hvornår den færdige standard vil foreligge, og om det allerede i starten af 2025 vil være muligt at flyve på 100 procent grønne brændstoffer, lyder det i høringssvaret.

"Vi vil gå forrest"

Allerede da regeringen præsenterede sit udspil til grøn luftfart i 2023, måtte den erkende, at planen ikke var tilladt inden for de nuværende rammer. Da skatteminister Jeppe Bruus (S) blev spurgt, om forslaget var realistisk, når 100 procents grønt flybrændstof ikke er tilladt, svarede han:

- Prøv at høre. Vi er et helt fantastisk land - jamen, det er vi. Vi er optimistiske, vi er en åben økonomi, vi orienterer os mod resten af verden. Vi vil gå forrest og vise resten af verden, at det kan lade sig gøre.

Siden har Trafikstyrelsen løbende holdt møder med branchen og kan stadig ikke garantere, hvornår planen bliver tilladt.

Ydermere har det vist sig, at produktionen af de grønne brændstoffer endnu ikke er kommet op i de nødvendige omdrejninger. Over sommeren er det blevet beskrevet, hvordan flyselskaber har droppet grønne målsætninger i mangel på grønt brændstof.

De faktorer får da også transportminister Thomas Danielsen (V) til at indrømme, at der er udfordringer med planen.

- Både certificering og produktion af grønne flybrændstoffer er udfordret, og derfor betyder det også noget, at vi nu skubber på markedet med ambitionen om en ren grøn indenrigsrute i 2025, siger han i et skriftligt svar.

- Der er ingen tvivl om, at det er et meget ambitiøst mål, og det skal det også være, hvis det skal være med til at skubbe til udviklingen.

/ritzau/
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.