Omfattende mobilitetsplan vedtaget i Aarhus
AARHUS: Et flertal i byrådet i Aarhus Kommune er onsdag blevet enige om en mobilitetsplan, der er en del af kommunens mål om at blive klimaneutral senest 2030.
Det altoverskyggende mål med mobilitetsplanen er, at der på seks år skal skæres 270.000 ton CO2 fra kommunens trafikale udledning. Hertil er målsætningen for 2030, at 60 pct. af aarhusianernes transportvalg på kommuneniveau vil være baseret på cykel, kollektiv trafik eller gang.
- Med et meget bredt forlig sikrer vi i dag aarhusianernes mulighed for at komme rundt i fremtidens Aarhus. Med aftalen fremtidssikrer vi vores infrastruktur, så den kan bære, at 5.000 flere mennesker hvert år vil kalde sig aarhusianere, og at vi hvert år skaber mere end 2.000 flere arbejdspladser i landets mest betydende vækstområde uden for Hovedstaden, siger teknik- og miljørådmand Nicolaj Bang (K).
For at komme i mål har politikerne besluttet, at der bl.a. indføres forsøg med en nulemissionszone fra 2027, hvor der som udgangspunkt kun skal være adgang for el- og brintbiler. Derudover vil Aarhus Kommune investere over en kvart milliard kroner i forbedringer af bussernes fremkommelighed i byen frem mod 2030.
Mere letbane og bedre cykelsti
Det skal blive nemmere for borgere og besøgende i Aarhus at vælge cyklen, løbehjulet eller den offentlige transport fremfor bilen, når turen går ind til byen. Derfor vil politikerne investere i forbedrede cykelforhold, ligesom planen er, at der skal etableres en ny etape af letbanen.
Sidstnævnte er dog ikke muligt, som situationen er nu. Aarhus Kommune kan ikke alene finansiere en udvidelse af letbanen, som skal køre fra det centrale kvarter Spanien til bydelen Brabrand via Hasle.
Derfor må politikerne håbe på, at finansieringen kan hjælpes på vej af Christiansborg, hvor Folketinget skal beslutte, om staten skal spytte flere penge i kommunens letbaneprojekt.
Hvis det ikke sker, vil letbanetogene på kommende strækninger sandsynligvis blive erstattet af BRT-busser.
Road pricing
Det er dog ikke kun en udvidelse af letbanen, Folketinget har indflydelse på. I mobilitetsplanen lægger forligspartierne op til at indføre såkaldt roadpricing, hvor man vil beskatte bilister, efter hvornår på dagen de kører.
Ifølge TV 2 betyder det, at bilister kan få en høj eller en lav afgift, alt efter om man kører mange eller få kilometer i byen samt mange eller få timer.
Derudover kan man få en høj afgift, hvis man kører på de mest attraktive tidspunkter i myldretiden, og en lavere afgift, hvis man kører udenfor myldretiden.
Ordningen bliver lige nu testet med udgangspunkt i Aarhus og København. Hvis det skal indføres, kræver det, at politikerne på Christiansborg vedtager ny lovgivning på området, da det på nuværende tidspunkt ikke er lovligt.
Du kan læse hele mobilitetsplanen, der bl.a. også byder på en sammenlægning af to parker og arkitektkonkurrencer for en ny banegårdsplads, her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.