dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Flertal trækker støtten til storstilet vision om biltunnel under København
Bispeengbuen skulle erstattes af biltunneller, men det bliver for dyrt, mener et flertal.
Foto: Niras A/S

Flertal trækker støtten til storstilet vision om biltunnel under København

En ny analyse af et politisk ønske om at nedgrave trafikken fra Bispeengbuen til Langebro konkluderer, at tunnelløsningen er dyr, besværlig og har ”dårlig samfundsøkonomi”. Tidligere flertal smuldrer.
24. NOV 2023 13.45

KØBENHAVN: Visionen om at lægge trafikken på en af Københavns mest trafikerede veje under jorden i store tunneller og i stedet lave rekreative områder med boliger oven på de tidligere vejbaner ser ud til at kuldsejle. En ny foranalyse af milliardprojektet, som Københavns Kommune nu har fået, viser, at tunnelløsningen fra Bispeengbuen til Langebro ud fra en økonomisk kalkule er penge dårligt givet ud.

Projektet beskrives således som pebret og besværligt, og tilmed har det ”dårlig samfundsøkonomi”, konkluderer konsulentbureauerne Cowi og Schønherr, der har udarbejdet rapporten. Rapportens konklusioner betyder, at det flertal, der tidligere har bakket op om projektet, nu falder fra hinanden.

Partierne Socialdemokratiet, SF og Venstre oplyser alle til TV 2 Kosmopol, at de på baggrunden af foranalysen ikke længere anser projektet som realistisk. De tre partier stod sammen med De Radikale og De Konservative bag beslutningen om at gå videre med Den Grønne Boulevard i første omgang.

Flertal vil parkere vision

Sammen med Enhedslisten og Alternativet, der hele forløbet igennem har været modstandere, er et stort flertal dermed klar til at parkere visionen om store biltunneller under København. Lars Weiss (S) siger til mediet, at de anslåede omkostninger har været afgørende for Socialdemokratiet.

- Det er grotesk, vanvittig dyrt. En investering i det her fra kommunens side i omegnen af ni milliarder kroner er simpelthen ikke realistisk for Københavns Kommune.

Samme besked kommer fra Venstre:

- Når man ser på prisen og anlægstiden målt på, hvad man får ud af det, vil vi hellere prioritere andre projekter. Det kunne være metroforbindelser eller en overdækning af Øresundsmotorvejen, siger gruppeformand Louise Theilade Thomsen (V).

SF’s Astrid Aller siger til TV 2 Kosmopol, at hun og partiet ”sagtens kan forstå drømmen om at fjerne vejene og bilerne og udlægge det hele til grønt område”. Men:

- Foranalysen viser bare, at det her er et projekt til ekstremt mange penge, som vil kræve meget byggearbejde og som desværre ikke giver så meget til byen, som vi havde håbet på.

De Radikale holder dog fast i opbakningen, siger gruppeforperson Christopher Røhl til TV 2 Kosmopol.

- Vi ser stadig kæmpe muligheder og et stort potentiale i det her projekt og mange positive sider i det. Der ligger en herlighedsværdi, som man ikke kan måle økonomisk, i at have et kæmpestort grønt areal et sted, hvor der tidligere var grå asfalt.

Vil koste over ni mia. kr.

Foranalysen viser blandt andet, at byggeomkostningerne for de to tunneller vil beløbe sig til cirka 9,2 milliarder kroner. Det er væsentligt mere end de 5,5 milliarder kroner, der tidligere har været omtalt i forbindelse med projektet. Samtidig anslås anlægstiden til et sted mellem syv og 12 år med en CO2-udledning på op til 390.000 ton i anlægsfasen.

Og hvad angår netop forurening påpeger Cowi og Schønherr, at den nedgravede trafik blot vil reducere CO2-udledningen fra biltrafikken med 0,01 procent, mens luftforureningen også kun påvirkes ganske marginalt. Alt i alt vurderes trafikprojektet til at give et såkaldt samfundsøkonomisk underskud på 6,5 milliarder kroner.

Idéen om Den Grønne Boulevard så først dagens lys, da et flertal uden om Enhedslisten og Alternativet i 2020 satte sig for at undersøge muligheden for en underjordisk boulevard på en af byens mest trafikerede strækninger. I starten af 2023 besluttede flertallet at gå videre med en konkret idé, der skitserer en løsning, hvor biltrafikken gennem København ledes ned i to store tunneler – den ene fra Bispeengbuen til Søerne, og den anden fra Jarmers Plads til Langebro.

Oven på tunnelerne skal der ifølge visionen etables byrum med fokus på grønne områder. Mens man ved Bispeengbuen, Ågade og Åboulevarden vil skabe et byrum med den blotlagte Ladegårdsåen i centrum, ønsker man ved området omkring H.C. Andersens Boulevard at skabe den såkaldte ”Grønne Boulevard”.

apo

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.