dkmedier
dknyt
dkindkob
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Minister erkender sammenhæng mellem prisstigninger og tomme busser
Transportminister Thomas Danielsen (V) ser ikke kompensation som løsningen på stigende priser i den kollektive trafik, siger han på samråd onsdag. (Arkivfoto)
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Minister erkender sammenhæng mellem prisstigninger og tomme busser

Statslig kompensation for prisstigninger i den kollektive trafik er en uklog løsning, mener minister.
25. OKT 2023 15.04

Prisudviklingen i den kollektive trafik har en betydning for, hvor mange der har lyst til at bruge offentlige transportmidler som busser og toge. Det erkender transportminister Thomas Danielsen (V) på et samråd om prisudviklingen i den offentlige transport.

- Vi ved, at priser er adfærdsregulerende, siger han.

Både i år og næste år varsles der over en bred kam nedskæringer i busdriften. Mange steder regionalt og kommunalt har man oplevet, at busserne ikke er lige så fyldte som tidligere.

Hvis man skal få flere til at gå om bord på ny, vil det ikke umiddelbart være en løsning at afbøde prisstigningerne med statslig kompensation, mener ministeren.

- En manglende takststigning vil betyde et tab på 800 millioner kroner for trafikvirksomhederne i 2024. Det beløb vil så stige yderligere de efterfølgende år, siger han.

Indkaldt til samråd

I september kunne DSB fortælle, at man i samarbejde med blandt andet de regionale trafikselskaber, Arriva og Din Offentlige Transport har fastsat taksterne for togrejser i 2024. Takststigningerne varierer fra område til område og afhængigt af, hvilken billettype der er tale om. Men prisstigningerne ligger typisk omkring ti procent, og de er oftest højere øst for Storebælt end i Jylland og på Fyn.

Det er med udgangspunkt i den melding, at transportministeren blev indkaldt til onsdagens samråd. Thomas Danielsen bliver også også foreholdt, at kvaliteten af den offentlige transport er blevet forværret, selv om priserne på billetter generelt har været stigende.

- Togene kører dårligt, men det er fordi, at vi politisk har haft et efterslæb. Der er ikke sat gang i de nødvendige investeringer, siger han.

Togdriftens ustabilitet er derimod i den seneste tid et resultat af, at man ifølge ministeren er i gang med at udføre massive renoveringer af tognetværket i hele landet.

- Det er mere komplekst at lave banerenoveringer end at renovere vejene. For når man gør det på en togbane, vil sporet være helt lukket, og derfor kan togene ikke køre, siger han.

/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Tekniks artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Tekniks artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Teknik.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.